torsdag 17 april 2014

Stilkrock

I vintras återkom min längtan efter vitt och ljust med inslag av rosa. Detta händer i princip varje år i januari, februari. Längtan efter att vintern ska ta slut, våren ska komma och allt ska bli ljust och härligt, manifesteras i vita påslakan, ljusrosa kuddar i soffan och krispiga vita tulpaner. Det ska vara rent och friskt, nordiskt och avskalat, inga murriga färger eller mischmaschiga mönster. När längtan var som störst beställde jag tyger från Spoonflower. När tygerna anlände tidigare i veckan (man får räkna med att det tar en och en halv månad innan de kommer, för de ska först tryckas och sen skeppas över Atlanten) hade min "ljust och fräscht"-period gått över. Inte så att jag nu vill ha vinröda väggar och bruna sammetsgardiner, jag kommer alltid har det vita och ljusa som en grund, men nu har jag i stället kommit in i min sommarstugedröm-period.


Tygerna kommer från Cristina Pires och Ali Henrie - två duktiga tjejer som designar tyg på Spoonflower.


Att jag inte lär mig! Detta har hänt gång på gång under de senaste åren. Mina inredningstankar går liksom i årstidscykler. När våren och ljuset väl kommer, börjar jag längta efter sommaren och lite mer färg. Då lockar helt plötsligt färgglada trasmattor, blårutiga kökshanddukar och mönstrade Josef Frank-tyger. Så samtidigt som de jättefina ljusa tygerna anlände tog jag in en gammal pinnstol från förrådet och bara älskade den avskavda roströda färgen! Den skulle jag ju måla vit var tanken när jag tänkte mest vitt. Möjligen ljusgrå.

 
Så nu står jag här med dessa två saker och känner mig lite ambivalent. Hur ska jag göra? Det handlar ju om två ganska olika stilar. Jag tror inte att jag lyckas kombinera dem på något bra sätt. De underbara tygerna får nog ligga i tyghögen en stund, till i januari, februari nästa år. Då kommer jag längta efter det där ljusa med inslag av rosa igen.

Inga kommentarer: