söndag 24 augusti 2014

Nyttiga muffins

Sensommaren bjuder inte på några värmeböljor. Kanske har vi fått årets ranson av värme? Jag gillar när det går mot höst, men det måste kanske inte bli så här kallt och regnigt på en gång. Lite härlig värme skulle kunna få dröja sig kvar. För första gången sen traditionen med kräftskiva hos min bror startade för tio år sen, fick vi igår sitta inomhus och äta kräftor! Det säger väl något om den plötsliga kylan som har drabbat augusti.

Men annat som hör sensommaren till kan man njuta av trots kyliga vindar. Blomsterprakten på Fyris torg på lördagarna till exempel. Där är det solrosor, dahlior, ringblommor och gladiolus vart man än ser! Ett fång solrosor fick S köpa med sig hem från sin stadstur i lördags.



Mina lördagsbestyr bestod bland annat av att baka. Nyttiga muffins blev det den här gången. Jag har experimenterat med det här receptet ett antal gånger och nu känns det som att jag har fått till den bästa blandningen. Ursprungsreceptet hade en lite för "nyttig" smak för min del, nu smakar de sötare, utan att för den sakens skull kännas som ett riktigt sött bakverk. Det här är mer som mellanmålsmuffins än fikamuffins.



Banan- och havregrynsmuffins, ca 15 st

3 st mogna bananer
2 ägg
2 msk rapsolja
1 2/3 dl vaniljyoghurt
2 1/2 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 1/3 dl havregryn
2 tsk bikarbonat
2 tsk kardemumma, stött

Sätt ugnen på 190 grader.

Mosa bananerna i en bunke, tillsätt äggen, rapsolja och yoghurt. Blanda ihop till en smet.

Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke. Blanda samman de blöta och de torra ingredienserna. (Man kan också ha i russin och hackade nötter/mandel i smeten om man vill.)

Ställ ut muffinsformar på en plåt/muffinsplåt. Fördela smeten i formarna.

Grädda i 20 -25 minuter.






Inga kommentarer: