söndag 12 oktober 2014

Glass med chokladkakor i (och chokladsås till)

Igår var det en härlig höstdag med ljumma vindar, idag höstrusk med regn som slår mot rutan. Inte mig emot - jag gillar variation. Och jag gillar höstrusk när jag slipper vara ute i det. En söndag som denna, med få punkter på att göra-listan behöver jag inte heller vara ute. Tulpanlökarna grävdes ner i jorden igår, så idag stannar jag inne och läser inredningstidningar. Okej en sväng till Leos lekland har jag också gjort, för F var bjuden på kalas där, men det är inget minne jag bär med mig. Hur härligt det stället än är för barnen så är det inte bra för min själ. Jag tar igen det nu genom att tända massa ljus, lyssna på skön jazz och bara vara.

Igår vankades det glass till efterrätt! Jag testade ett fantastiskt recept i somras, som inte kräver glassmaskin, så det blev samma grundrecept nu, men med Oreo-kakor i och en härlig chokladfudgesås till. Receptet kommer ursprungligen från Louise´s spis.






Cookies´n´ Cream Ice Cream
500 ml grädde
1 burk sötad kondenserad mjölk 
½ tsk vaniljpulver 
ca 15 st oreokakor, grovt hackade

Lägg allt, utom oreokakorna och fudgesåsen, i en bunke. Vispa med en elvisp tills smeten tjocknar och börjar få lite styvare toppar. Vänd ner de hackade oreokakorna i smeten (spara lite att strö över som dekoration).

Häll smeten i en form. Strö över de sparade oreosmulorna.Täck med plastfilm och frys tills glassen stelnat, ca 4-6 timmar.

Ta ut glassen ur kylen ca 15 minuter innan den ska serveras så att den hinner mjukna upp lite. 


Chokladfudgesås
40 g smör
50 g sirap (drygt 2 msk)
40 g strösocker (ca ½ dl)
12 g kakao (2 msk)
½ tsk vaniljextrakt eller 1 krm vaniljpulver
150 ml vispgrädde


Lägg alla ingredienser till såsen i en vid, tjockbottnad kastrull. Låt det koka upp och koka sedan på medelvärme ca 20-30 minuter. Blandningen ska bli glänsande och lite tjockare i konsistensen. Försök att inte röra i blandningen för ofta när den kokar, det behövs inte!

Ta av från värmen och låt svalna en liten stund innan den hälls upp på burk.


Servera såsen kall eller varm.

Inga kommentarer: