söndag 1 februari 2015

Afternoon tea

I fredags hade vi anledning att fira så eftermiddagsfikat blev av det lite finare sorten. S fick sin lagerkrans vid doktorspromoveringen och efter det bjöd vi på afternoon tea hemma hos oss. Jag tycker att det ska vara små fina bakverk då, vilket ju genast leder till lite mer pill och fix. Men det är ju kul också att göra det där pillriga!

Jag fick ihop tre sorters bakverk: chokladsnittar, hallontartletter och citron- och passionsfruktsrutor.



Chokladsnittar är väldigt enkla att göra och jag tycker att de är supergoda! Här finns ett bra recept. Hallontartletterna är en stor paj i ursprungsreceptet, men det går ju lika bra att göra små (fast det är mer pillrigt då, som sagt var). Man gör egen halloncurd och fyller pajformarna med och det var första gången jag gjorde sån. Inte så svårt och resultatet blev väldigt gott. Receptet kommer från Roy Fares bok Sweet. De små rutorna med passionsfrukt på är i ursprungsreceptet en rund, hög tårta, men jag hällde all smet i en liten rektangulär form istället och la all fyllning ovanpå och skar sen små fyrkanter. De blev så där härligt sötsyrliga! Receptet kommer från Louise´s spis.


Inga kommentarer: