torsdag 23 juli 2015

Hotellweekend mitt i veckan

Igår kom jag och S hem från en liten hotellweekend fast mitt i veckan. Vi åkte till underbara The Lodge  här i Skåne, mellan Sjöbo och Lund, för lite avkoppling och samvaro på tu man hand. När man svänger in på grusvägen som leder till hotellet tror man först att man har åkt fel. En liten skramlig grusväg liksom, som mest ser traktorer, och den ska alltså ta oss fram till ett lyxigt hotell? Men sen plötsligt kör man in i en fantastisk skog, uppför en brant backe och där finns pärlan - The Lodge. Inget stort och vräkigt, utan ganska litet och väl inbäddat i skogen. Det hela har en amerikansk touch, som en blandning mellan Rocky mountains och the Hamptons (säger jag utan att ha varit där).

Jag är själv inte så förtjust i den där Gant-stilen med kuddar med den amerikanska flaggan på och ljuslyktor av drivved, men jag älskar när ett ställe; ett hotell, en restaurang eller en affär, tar ett koncept och genomför det till 100%! Jag uppskattar verkligen när någon har tänkt, brytt sig om och genomfört till fullo. Då spelar det egentligen ingen roll vilken stil det är, bara den är genomtänkt. Blir smått irriterad på ställen där ingen riktigt har engagerat sig, utan allt är lite halvdant - en romantiskt blommig kudde här och en asiatisk ljuslykta där. En dammig plastblomma (HATAR plastblommor!) här och en kvarglömd påskkyckling där (HATAR när säsongsbundet pynt står framme vid fel säsong! Vad är problemet liksom? Tror de fortfarande att det är april? Har de ingen almanacka?). Det är liksom bara saker som på måfå har hamnat på olika ställen. Då får jag kli i själen. På The Lodge fick jag ro i själen. Å, vad de hade tänkt och brytt sig om! Alla ljuslyktors ljus var tända (observera - även på dagen), det stod små stilleben här och där med murgröna i fina vaser, ljus, vedträn (?!) och mörkgråa linnedukar. Det var så fint överallt!

 

 





Spa-avdelningen var verkligen en avdelning för sig, på många sätt. Den låg i ett eget litet hus dit man hasade i frottétofflorna och den mjuka badrocken. Eftersom hotellet är ett ganska litet ställe är det absolut inga avstånd att gå, typ tio meter. Där inne möttes man av en trevlig värdinna som visade runt. Det luktade lite brasa eftersom de nyss hade tänt i öppna spisen (självklart ska den vara tänd även på sommaren!) i relaxrummet där det även fanns juice, frukt, nötter, sköna fåtöljer och läsvärda magasin. Tyvärr följde inte kameran med till spa:t. Ibland blir jag lite stressad av att fota hela tiden och den känslan ville jag inte ha med mig på det rofyllda spa:t. S och jag inledde med bubbelbad ute på terassen, varifrån man hade milsvid utsikt över de skånska slätterna. Ytterligare lovord ska spaterapeuten ha som masserade mig: hon var inte rädd för att ta i och det var jag mycket tacksam för!

Om jag ska säga något lite negativt är det möjligtvis om maten. Det var grillbuffé på kvällen och den var helt klart god, men kanske inget utöver det vanliga. Som vegetarian är det lite tråkigt att bara bli erbjuden grillade grönsaker...


Inga kommentarer: