måndag 20 juli 2015

Mangorutor med kokostosca

Jag tycker väldigt mycket om nya spännande bakverk. Amerikanska maffiga eller franska delikata. Men jag kan ibland riktigt längta efter vissa klassiska svenska (eller vad vet jag, de har säkert sitt ursprung någon annanstans ifrån) bakverk som till exempel mazariner. Jag har aldrig bakat mazariner själv men så igår slog jag till! Dock hade jag inte riktigt tålamod att göra många små så jag gjorde en stor, som en mazarinpaj. Den blev riktigt god med jordgubbsglasyr på toppen. Dock fastnade den inte på bild innan den åts upp...

Något som fastnade på bild är däremot de supergoda mangorutorna! Det blev så många och man får inte i sig fler än en per fikastund, så där fanns det rutor kvar att ta kort på. Dessa rutor är ju som en blandning av något klassiskt: tosca och något mer nymodigt: mango. En väldigt bra kombination!


 


 

Mangorutor med kokostosca, ca 25-30 st 

500 g fryst mango
250 g smör, rumsvarmt
3 dl strösocker
4 ägg
1 dl mjölk
7 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
½ tsk salt

Kokostosca
1½ dl socker
1 dl ljus sirap
1½ dl vispgrädde
200 g kokos
75 g smör

Tina mangon på hushållspapper och värm under tiden upp ugnen till 175 grader. 

Vispa smör och socker mjukt och smidigt. Tillsätt ett ägg i taget under vispning och därefter mjölken. 

Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och vänd ner i smeten tillsammans med mangon. 

Klä en långpanna ca 40x25 cm med bakplåtspapper och bred ut smeten i formen. Grädda strax under mitten av ugnen i ca 40 min eller tills kakan är genomgräddad. 

Blanda under tiden alla ingredienser till kokostoscan och låt koka på svag värme under omrörning några minuter. 

Ta ut kakan och fördela kokostoscan jämnt ovanpå. Höj ugnsvärmen till 200 grader sätt in kakan strax under mitten av ugnen och grädda ytterligare ca 15 min eller tills toscan fått en gyllenbrun färg. 


Inga kommentarer: