söndag 2 augusti 2015

Tavlevägg i ny kostym

Nu har vi varit på hemmaplan i en vecka. Jag gillar ju verkligen att vara borta på semestern för jag känner att jag skulle få småpanik av att bara gå hemma i lägenheten en hel sommar, men jag inser mer och mer att det är rätt skönt med i alla fall lite hemester. Dels för att det helt enkelt är skönt att vara ledig och vara hemma; att hemmet inte bara blir en plats dit man kommer efter jobbet, en plats fylls av vardag, utan att det får bli en plats med mycket ledighet. Dels för att det ju alltid finns saker att fixa med här hemma, sånt som man kanske inte vill pressa in varje helg eller vardagskväll. Jag får alltid ett väldigt fix- och pysselbehov efter en längre tid borta hemifrån. Jag tror att det beror på att jag inte kan fixa med saker på samma sätt när jag är i ett annat hus, som på Poppelgården. Det är ju inte mitt hus så då går det inte att rya runt med möbler och saker hur som helst.

En ny mapp har skapats på Pinterest under semestern - "Höstens inredning" heter den och är fylld av inspirationsbilder på den typ av inredning jag skulle vilja skapa här hemma till hösten. Inga gigantiska förändringar, bara några nya kuddar här och nya tavlor där. Omplacering av saker på hyllor och skåp. Ja, lite sånt. I förrgår var det tavelväggen som fick en något nyare kostym. Jag hade inte tänkt gör om den så mycket, men när jag fått upp de två nya affischerna jag köpt, så passade ju inte de andra tavlorna in längre. Det blev ett testande, spikande och bytande av ramar i nästan två timmar innan jag var nöjd (hyfsat i alla fall).

 
 
 
De nyinförskaffade affischerna är den stora modeteckningen med rosa bakgrund från Röhsska museet i Göteborg (där finns flera fina affischer) och naturfotografiet på en vindpinad tall taget av Dan Isaac Wallin. Tavlan längst till höger är en inramad affisch från Fotografiska museet (just den affischen finns tyvärr inte längre i deras soritment).
 
 

Inga kommentarer: