onsdag 13 april 2016

Citron- och blåbärskaka

Helgens bakverk fick inte ta så mycket tid och det skulle göras utifrån de ingredienser som fanns hemma. Inte helt lätt! Efter en titt i mina bakböcker bestämde jag mig för en citron- och blåbärskaka från Två systrars söta av Lisa och Monica Eisenman. Den boken har jag haft länge och däri finns det många smarrigheter som har blivit favoriter! Den här kakan hade jag dock aldrig gjort tidigare, kanske tyckt att den känts lite för enkel och tråkig, som en vanlig sockerkaka med lite blåbär. Men ack vad jag misstog mig! S sa att det var en av de godaste kakor han har ätit och även om jag inte  kan ösa samma superlativ över kakan så måste jag ändå säga att den var riktigt god!




Citron- och blåbärskaka

125 g rumsvarmt smör
2½ dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 krm salt
1½ dl filmjölk
1 tsk rivet citronskal
2 msk färskpressad citron
2-3 dl blåbär, färska eller frysta

Citronglasyr

3 dl florsocker
1-2 tsk rivet citronskal
2-3 msk färskpressad citronsaft

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en hålform, ca 2 liter.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning.

Blanda de torra ingredienserna. Varva ner i smeten tillsammans med filmjölken. Tillsätt citronskal och citronsaft och rör ihop till en jämn smet.

Häll hälften av smeten i formen. Strö över hälften av blåbären. Häll på resten av smeten och sedan resterande blåbär.

Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanten och en provsticka är torr.

Låt svalna något i formen. Stjälp sen upp den på galler och låt svalna.

Rör ihop ingredienserna till glasyren som ska vara tjock men rinnande. Ringla den över kakan.





Inga kommentarer: